vrijdag 18 november 2016

Pietje...

... weven.

Op school heb ik de meeste kinderen aan het weven of punniken.
Het werkt heel rustgevend.
Als ze de slag te pakken hebben althans.
Het is alles behalve rustig voor mij.
Ik ben voortdurend aan 't knoopjes leggen, draden door ogen van naalden peuteren en bolletjes wol ontwarren.
Maar vooruit, ik geniet enorm van hun enthousiasme.

Nu ze de slag te pakken hebben verzon ik een klein weefwerkje rondom Sinterklaas.
Het is een Pietje geworden.
Niks mis met een wc-rol pietje, maar iets anders is ook wel eens leuk.
Mocht je het leuk vinden om te maken volgt hier de werkbeschrijving:


• neem een kartonnetje van ongeveer 25 cm lang. 
• knip de korte kanten 6x in met ongeveer een halve cm ertussen
• span een draad tussen de 6 inkepingen. Knoop aan de achterkant vast.
• start met het weven van de pet, dan het gezicht (in de kleur die je maar wilt, ik meng me niet in de discussie), dan een kraag
• weef een klein stukje van de trui en weef dan een stukje chenilledraad als armen erdoor. Daarna ga je weer verder met de trui.
• weef een klein stukje van de broek en ga na ongeveer 1,5 cm verder met de rest van de broek en de benen/schoenen. Je weeft eerst het ene been (gebruik 3 draden) en daarna begin je met het andere been.
• knip de 6 draden aan de achterkant los en knoop de draden aan elkaar. 
• ik verstopte de draden in het werkje met behulp van de naald. 
• versier met oogjes, mondje, veer, etc.

Zelf maakte ik toch nog een Sint. 
Voor de mijter had ik geen weefplan.
Dat is hogere weefkunde.
Vilt is ook goed.
Probleem opgelost. 
Voor het hoofd ging ik op 2 draden naar beneden, toen naar de andere kant (gewoon 1x weven) en toen op 2 draden omhoog.
Afhechten en dan weer aanhechten om de baard verder te weven.
Het gezicht weefde ik er gewoon tussen.
Nu hij zo klaar is, denk ik dat het gezicht kleiner kon.
Dan kun je de mond in de baard maken.


Mocht je nog een vraag hebben of een beter idee, dan hoor ik het graag.

Veel plezier met maken ! 
Ik vind het leuk om de eindresultaten te zien.
Heb je Instagram ?
Tag me dan @100procentheppie (zie zijbalk) 
 

4 opmerkingen:

Ageeth Mooij zei

Geweldig leuk vind ik ze!!

MultiVroon zei

Oh leuk!!

Voor de mijter misschien naar boven toe steeds strakker weven en/of geleidelijk draden bij elkaar voegen?

Unknown zei

Leuk bedacht! Hoe oud zijn de kinderen uit jouw klas? Ik kruip af en toe achter de naaimachine met mijn oudste en klasgenootjes van zes jaar, maar dat is al een hele klus!

Joke zei

Ben je 'mijn' Heppie? Ik bekeek gisteren toevallig weer eens de zelfgemaakte kaarten die je stuurde en moest weer aan je denken. Alles goed?