vrijdag 19 juni 2015

Kijk mam...

... daar staat Prikneus !

Huh ?
Ik zie geen kabouter.
Neeheee, dat is toch geen kabóuter !
Dat is een plántje (duh).

Kijk die bedoel ik.
O.
Oh my, oh my...
Dat kind wéét meer dan ik !

Van bepaalde dingen dan, hè.
Hij is net een spons.
En hij onthoudt het dan ook.

Zo anders dan ik.
Ik ben ook een spons.
Maar bij mij verdwijnt het op plekken in mijn brein,

waar ik het van-ze-lang-zal-ze-leven niet weer terug vind.
Of ze vallen ineens bij op momenten, dat je er net niets aan hebt.

Maar goed.
Hij wil de plantjes bewaren.
En aangezien plantjes zo goed als meteen slap hangen na het plukken,

dacht ik ineens aan een bloemenpers.
Bloemen en planten bewaren is
hartstikke in ook.
Ik bedoel, het staat ook in Flow.
Het herbarium is terug !


Een bloemenpers is makkelijk om te maken.





















Benodigdheden:

- 2 plankjes van ongeveer 2 cm dik. Het formaat maakt niet uit. Ik zocht 2 plankjes uit de restjesbak bij onze plaatselijke Hubo (24cm x 20cm). Ik kreeg ze gratis mee.
- 4 slotbouten 6mm

- 4 vleugelmoeren 6mm
- 4 carrosserie ringen 6mm
- boor 7 mm
- oude kranten

De foto's spreken voor zich.
Denk er bij het boren aan om een latje eronder te leggen.
Dat voorkomt rafelen aan de onderkant van het hout.








 

En als het dan klaar is, kun je de bovenkant nog versieren.

Ik zocht silhouetten van planten en tekende ze na.
Daarna schilderde ik ze in
De penselen waren iets te dik, waardoor ik niet tevreden ben met het resultaat.
Maar ach...
Dit ziet er wel gezelliger uit dan een telefoonboek met een paar encyclopedieën erop.
Al kost dat minder tijd...

4 opmerkingen:

kliefje zei

Ah, een herderstasje. Die heb ik veel geplukt als kind. Mijn cavia's waren er dol op!

Moon zei

Leuk!! Ik hoopte er een te vinden op een rommelmarkt of bij de kringloop, maar zelf maken kan natuurlijk ook heel goed. Ik vind je tekening toch heel mooi hoor!

Lies: zei

Ik zou die van mij ook eens terug moeten opduikelen... Want die kasten van mij zien er ook net zo uit als mijn hoofd... Ergens heb ik nog zo'n....

Patricia zei

Bij mij ligt hij ook nog ergens om een keer gebruikt te worden ;)